Helaas

Helaas, momenteel hebben wij een storing in ons systeem. Probeer het later nog eens of neem contact met ons op.

 

Veelgestelde vragen aanleg

Algemene vragen

Hoe wordt het glasvezelnetwerk aangelegd?

DELTA Fiber Netwerk legt overal in Nederland glasvezel aan. In de stad, de dorpen, het buitengebied en op bedrijventerreinen. Stap voor stap sluiten wij woningen en bedrijven aan op glasvezel, vanaf het centrale verdeelpunt, tot aan jouw woning. Benieuwd wat je kunt verwachten? Hier leggen we het uit:

Bekijk de video

Waar kan ik terecht met vragen over de aanleg van glasvezel?

Heb je vragen over de planning of de werkzaamheden bij jou in de buurt? Via de postcodecheck volg je de status en de planning voor de aanleg naar jouw adres. Heb je toch nog een vraag? Tijdens de aanleg kun je contact opnemen met de aannemer die in jouw regio actief is. Doe de postcodecheck en ga naar de pagina met specifieke informatie voor jouw gebied. Daar vind je de contactgegevens van de aannemer.

Doe de postcodecheck

Hoe blijf ik op de hoogte van de voortgang van de aanleg?

Je ontvangt op een aantal belangrijke momenten een brief van ons. Bijvoorbeeld als de aannemer voor het eerst bij jou langskomt, om te bepalen waar de glasvezelaansluiting in huis komt. We stellen de aannemer dan aan je voor. Ook als de graafwerkzaamheden in jouw buurt starten of de aansluiting in huis wordt geplaatst, ontvang je een brief. Wil je op de hoogte blijven van het laatste aanlegnieuws? Vul de postcodecheck in op gavoorglasvezel.nl en lees het laatste nieuws. Daar kun je je ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief.

Voorbereiding en planning

Wanneer wordt bij mij glasvezel aangelegd?

Zodra de planning bekend is, kun je via de postcodecheck bekijken wanneer jouw woning op glasvezel is aangesloten. Stap voor stap kan je de status en de planning van de aanleg naar jouw adres hier volgen. Let op! De planning is wel altijd onder voorbehoud.

Waarom duurt het soms een tijdje voor de aanleg begint?

Voordat de aanleg start, is de aannemer achter de schermen druk bezig met de voorbereidingen voor de aanleg. Misschien merk je er niets van, maar zij maken tijdens de voorbereidende fase een technisch ontwerp en gaan in gesprek met vergunningverleners, zoals gemeenten en waterschap. Meestal nemen de voorbereidingen 3 tot 6 maanden in beslag.

Wat is een 'POP'?

Een ‘POP’ (Point Of Presence) is een bovengronds verdeelpunt of straatkast die langs de weg wordt geplaatst. De POP verdeelt het glasvezelsignaal naar de woningen. Het gebied waarin deze woningen liggen noemt de aannemer een POP-gebied. De aannemer plant de aanleg per pop-gebied, dat vaak dezelfde naam draagt als een woonkern in de buurt.

Aansluiten van mijn woning 

Wanneer komt de aannemer bij mij langs?

Tijdens de aanleg van glasvezel komt de aannemer twee keer bij je langs. Aan het begin van de aanleg komt de aannemer kijken waar de aansluiting in huis komt. Dit noemen we de woningschouw. Daarna komt de aannemer, meestal een paar maanden nadat het graafwerk klaar is, nog een keer langs om de aansluiting in huis te plaatsen. Voordat de aannemer bij je langskomt, ontvang je altijd een brief.

Hoe wordt de glasvezel van de straat naar mijn woning gelegd?

Meestal graaft de aannemer door de tuin. Soms wordt de kabel onder de grond naar de woning geschoten.

Moet ik thuis zijn als de aannemer in mijn tuin aan het werk gaat?

Je hoeft hiervoor niet thuis te zijn. Jouw tuin wordt netjes achtergelaten.

Moet ik thuis zijn op het moment dat de aansluiting wordt gemaakt?

Om de glasvezelaansluiting te plaatsen op jouw adres, is het noodzakelijk dat er iemand (jij of een bevoegd persoon) thuis is op het afgesproken tijdstip. Voordat de aannemer bij je langkomst, ontvang je een brief met een voorstel voor een afspraak.

Ik heb al een aansluiting in huis, maar nog geen installatiepakket van de telecomaanbieder. Moet ik iets doen?

Nadat wij de aansluiting in je woning hebben gemaakt, geven we een seintje aan de telecomaanbieder. Deze stuurt het installatiepakket vervolgens naar jou. Dit kan enkele weken duren. Voor vragen over het installatiepakket kun je contact opnemen met jouw telecomaanbieder.